- Indlæg: 226
Det kræver du opretter en gratis profil (i menuen klik på "Log på" efterfulgt af "Registrer").
Det kunne fx være man som gæst ville søge medlemmernes hjælp til konfirmation, bryllup eller lign.
Motortuning - value for money?
- Emne forfatter
- Gæst
Ja, jeg er medlem, men jeg kan sgi ikke finde knappen hvor jeg skal trykke på for at lave et indlæg - så jeg laver et som gæst!
Jeg har en fin hvid Mustang HT 66 289 med en 4 port Holley carb. og en edelbrock top påmonteret.
Motoren er tæt og kører fint, den trækker godt og jævnt og jeg har fået den trykprøvet/efterset hos Brian S. og han var tilfreds med resultatet - den var rigtig fin.
Jeg kunne godt tænke mig at hive lidt flere heste ud af den, uden at det koster en million.
Så spørgsmålet er, hvad/hvor får jeg mest value for money? Er det headders som kan give lidt extra eller skal jeg i gang med noget strokkeri? Eller er der noget andet jeg har overset?
Jeg ved ikke om det hjælper, men min tænding er en almindelig, kedelig og eftermonteret Petronix tænding
Jeg tænker, at der er en masse viden herinde, så måske et klogt øre eller to ville komme med en kommentar?
Vh Bjarke
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Min makker har en Cougar, som jeg byggede en 351w til.. Selv med standard dele, har de somregel flere hk og nm end en tunet 289"/302"..
351'eren passer i dine motorophæng, og på din gearkasse, men er 1" højere og bredere..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Jeg skal se på en sådan da - jeg ønskede blot at hive lidt flere heste ud af en ellers udmærket motor på en "billig" måde.
Hvad koster en Cougar? Har du nogen ide om det?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Jeg købte et andet indsug og en anden knast som eneste performance dele, fordi der sad et 2 portet jern indhug på, og jeg ville bruge hans 600cfm fra hans 302"..
Han havde også hearders og pertronix Kit fra gamle motor som jeg brugte.. Derudover portede jeg hans topstykker og fræste 1mm af for at hæve kompressionen.. Topstykker efter 71/72 er mere eller mindre elendige uanset hvad man gør, men portning og fræsning hjælper bestemt..
Skiftede alle lejer, filede selv nye stempelringe og så var det bare at samle.. projektet, inkl alle nye dele løb vist op i 17000,- hvilket må være okay for en hel nyrenoveret motor, med masser af kraft..
Husk lige at tjekke hvor generator, servostyring osv sidder, for jeg brugte en dag på at lave nye beslag og finde andre slanger da vandpumpen havde tilslutning på modsatte side..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Dog kan jeg ikke lave helt så meget som dig, da jeg intet værksted har!
Jeg tjekkede op på forskellige motorer - Crate hedder det vidst - det er nok det bedste bud på en all inklusive pakke. Og så skal drivlijen jo også laves om - bagtøjet holder nok ikke, tænker jeg.
Det med topstykkerne er det mon pga oliekrisen og alle motorer deraf blev droslet ned og de derfor har brugt svagere jern, hvem ved!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg ville ikke bøvle med en 351, så ville jeg beholde 289'eren og sætte en kompressor på, eller lægge en større motor i, hvis der skal mange flere heste til. Set i forhold til en helt standard 289, kan du komme langt med ovenstående. Der kan din gearkasse og dit bagtøj sikkert også fint holde til.
Mvh.
Janus
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Det bliver hurtigt 40-50.000,-
Den vi byggede er kendt som Theodor, 302 med kompressor og 565 HK på hjulene
Og så er der lige alt det andet der ikke kan holde
Lev med din motor eller køb en ny, det koster alt sammen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Vil lige lade hans svar komme igen, hvor han modsiger sig selv på få linjer:
"Jeg ville ikke bøvle med en 351, så ville jeg beholde 289'eren og sætte en kompressor på, eller lægge en større motor i, hvis der skal mange flere heste til."
Men ja, det koster penge uanset, og jeg har erfaret at man nogle gange bliver mindre glad for 200hk mere, hvis det er på bekostning af trækkraft i bunden, vakum bremser osv + 10-20k kroner..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har en brugt kompressor på vej på, pris 14000. Der er sat den største alukøler på i håb om at jeg så ikke behøver intercooler.
Om man synes det er urimeligt dyrt må stå for den enkelte selv, jeg synes det er fint.
Jeg håber på omkring 350 heste og 600 newton, hvilket med lidt held lader min c4 overleve i hvert fald en periode.
Jeg modsiger ikke mig selv, 351 er jo marginalt større end 289. Med større mener jeg 390+
Hvis du ender med at gå efter en crate motor så husk at, hvis det ikke laver 450+ heste så ender du med under 300 heste på baghjulene og sikkert lidt slukøret.
Med hensyn til afgift come on... så snart du skifter dine toppe, eller en knast løber du over de 20 agtige procent du må tune.... Så lad være.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Den bil jeg taler om havde 250 HK uden kompressor og 275 HK med da vi fik den, det er en Paxton 1200 der er monteret
Man kan ikke bare sætte en kompressor på en motor og så tro det virker
Der skal ny toppakning i alu
Karburator til tryk med manuel sekundær spjæld
BMT tænding, så tændingen flytter sig afhængigt af tryk, ellers kan motoren brænde af og bliver alt for varm
Meget højere benzintryk, med trykafhængig regulator, ellers er der ikke mere benzin når kompressoren trykker med 7psi
Større benzinrør frem og et nyt retur.
Om det er mekanisk eller el pumpe er lige meget bare mængden og trykket er der når det ikke er flere HK
Kompessionen bør også sænkes
Der skal monteres elektrisk vaccumpumpe til bremserne, for vaccumet i motoren forsvinder
Større køler og masser luft i motorrummet
Så skal bilen indstilles på rullefelt
Og er det et 8" bagtøj dør det hurtigt
Men det gav også omkring 300HK mere på baghjulene som blev skiftet til gade sliks
Prøv selv at gætte hvad det har kostet, og så er det ligemeget om kompressoren er gratis for det er kun en ubetydelig del af prisen.
Og det er uden ny knast og stempler
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det lyder som et spændende projekt.
Karburator der kan håndtere at powervalven ikke længere aktiveres af vakuum medfølger.
Dette er en weiand kompressor der ikke laver lige så meget tryk som din paxton kompressor. Den skal muligvis have en krafigere pakning men den skulle kunne drives af den mekaniske benzinpumpe. Stemplerne er tilfældigvis smedede og skulle gerne kunne holde til det. De er dishede og kompressionen er tæt på standard på motoren og mit forsøg vil være at køre en defensiv timing, der vil ikke være brug for at opgradere tændingen.
Der skal ikke tilføjes noget vakuum til bremserne for jeg bruger ikke den slags
Knasten er pænt mild og fin til denne slags kompressor.
Jeg har ikke helt bestemt mig for om jeg vil sætte en lambda sonde på, for at holde øje med blandingen, men det ender jeg måske nok med. Så jeg behøver ikke noget rullefelt.
Slutteligt så er mit mål ikke 500 heste på baghjulene for så giver jeg dig helt ret, men med omkring 350 heste så mener jeg det er en anden snak. Kan dette ende med en eksplosion ? ja og det er jo præcist det sjove og spændende ved projektet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Men tilbage til spørgsmålet,med 4P indsug og en mild knast og headers så er det mærkbart og ikke så ringe enda,bliver toppene udsat for en portning selv med standart ventiler er det endnu bedre.
Jeg gjorde det i 1990, med en 289 lav comp,performer indsug og knast og holley 600 portede toppe (hjemme portede),3.00 udveksling i bagtøj med spær,når den skiftede fra 1.til 2.kunne det høres med et hvin fra dækkene.
Så undervudere ikke en small block lavet på et meget lavt budget.
MVH
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Tak for flere fine svar. Og dejligt at se, at tråden også kan tage nogle afstikkere.
Jeg kan se, at der er 3 retninger at følge.
1. Ny motor, (Crate, 302, osv.)
2. Kompressor,
3. Hearders, Knast, toppe og 4 port Holley.
Jeg vælger formodentlig nr 3 - da det nok er det som er nemmest for mig at gå til.
Desuden har jeg jo allerede en 4 sug/fordeler top samt 4 port Holley påmonteret. Så kan jeg få Headers, Alutoppe og en mild knast arrangeret, tror jeg, at jeg er i mål.
Og kan jeg få bare lidt mere spark i min fine motor (der er een som nævner et friskt pift, når den skifter fra 1 til 2) vil det være fint.
Ekstraspørgsmål - min tænding er en Petronix - bør man opgradere denne også, når det andet bliver lavet? Skal jeg over i MSD som mange andre efterhånden også har på eller er det bare blæer?
Tak for svar - er der nogen som kan anbefale et sted at få tingene lavet? Måske et sted hvor alt kan klares?
PS. Glæder I Jer også til at køre som Jeg? - jeg skal faktisk ud at starte hende op nu og jeg glæder mig som en sindsyg til at høre hende brøle igen. (Jeg har naturligvis haft hende startet 1 gang om måneden gennem hele vinteren).
Vh Bjarke
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
www.cjponyparts.com/edelbrock-top-end-en...p-289-302/p/EDL2091/
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Pertronix er fint, der er ingen grund til at ændre på det.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
..kan snilt klare en smallblock, det er momentet som kvæler det og der er smallblock ikke momentstærk nok,-selv med kompressor.
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
site with tik tok hack 2019 premium
TikTok Hack 2019
TikTok Free Hack
TikTok Fans Free generator
TikTok HEARTS Free Hack
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen