- Indlæg: 226
1969, 351w, Toppe.
Kender du cc på toppene ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Peter
Hvor store er ind/udsugningsventil ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Toppene har siddet på en 289 med pup-up stempler der havde motoren 10 til 1 i kompression. Så i mine øjne helt perfekt til en god knast som helst skal bruge over 9,5. Så ens motor må være andet end en suge motor hvis man synes det bliver for højt, men det er nok bare mig.
Ring hvis der er spørgsmål, da jeg ikke for set herinde ret tit, jeg vil gerne hjælpe med at svare på div spørgsmål. Hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
www.mustangtek.com/heads/Heads.html
Det ville hjælpe meget med et casting nummer
Hvis du har brug for lav comp. så kig efter et sæt 302 toppe fra en 2v motor.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvad skal man bruge diverse nummer til det kan jo kun bruges til noget som er standard. Disse er toppe som er custom bygget med større ventiler osv.
Når man bygger en motor laver man den så delene passer sammen med den kompression man har brug for.
Så undskyld, men det med at man skal bare bruge et sæt fra en 302, er helt hen i skoven. De har jo ikke det flow disse toppe er berømte for og da slet ikke de ventiler, du sammenligner æbler og appelsiner her.
Disse toppe brugte man netop på div. 289 og 302, og selvfølgelig på en 351w, når man ville have gang i sin motor i 70-80erne, og disse toppe har så oveni større ventiler og bedre flow end standard 351w toppe, så de er endnu bedre end dengang, så vil man ikke have alu-toppe og holde bilen i den gamle stil samtidig med at få noget ud af sin motor er dette en af vejene at gå.
Dette er ikke skrevet for at gøre nogen sure, bare for at hjælpe og for at få den rette sammenhæng.
Hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
499 skrev: Hej Bent.
Hvad skal man bruge diverse nummer til det kan jo kun bruges til noget som er standard. Disse er toppe som er custom bygget med større ventiler osv.
Når man bygger en motor laver man den så delene passer sammen med den kompression man har brug for.
Så undskyld, men det med at man skal bare bruge et sæt fra en 302, er helt hen i skoven. De har jo ikke det flow disse toppe er berømte for og da slet ikke de ventiler, du sammenligner æbler og appelsiner her.
Disse toppe brugte man netop på div. 289 og 302, og selvfølgelig på en 351w, når man ville have gang i sin motor i 70-80erne, og disse toppe har så oveni større ventiler og bedre flow end standard 351w toppe, så de er endnu bedre end dengang, så vil man ikke have alu-toppe og holde bilen i den gamle stil samtidig med at få noget ud af sin motor er dette en af vejene at gå.
Dette er ikke skrevet for at gøre nogen sure, bare for at hjælpe og for at få den rette sammenhæng.
Hilsen Peter.
Ja netop, men du kryber uden om en ting, nemlig kammer volumen. Den kan man finde fra casting nummeret. Ud fra den kan man regne på komprimeringsforholdet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tilbage i firserne kørte jeg lidt dragracing med en 65 Mustang med en lettere modificeret 72 302 og aut. Den gik lav 14 sek. På et tidspunkt monterede jeg 69 351W 4V toppe, og det blev den hverken hurtige eller langsommere af. Endda på trods af at 302 toppene havde lidt større kamre end 351W toppene. Toppene jeg monterede havde 1,94" og 1,6" ventiler. Så jeg tvivler på at man får den store effekt af 351W 4V toppe på en 289. Tror mere de komme til sin ret på en 351W eller større motor.
Lige nu er jeg ved at lave en kopi af en 289 Hipo til min 66 fastback. Den motor bliver monteret med 65 289 toppe, netop for at holde kompressionen på ca. 10,5:1. Det betyder så nok at jeg bliver nødt til at køre på 100 oktan (V-Power eller lign.), men det giver hestekræfter med høj kompression.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jamen de nummer vil jo kun være retvisende for helt nye toppe, som ikke har fået andre ventiler, dermed et helt andet loft i forbrændningskamret.
Det vil jo komme an på hvor højt eller lavt ventilerne er sat i, og om toppene har været planet. Vi snakker om 50 år gamle toppe som er custom lavet, altså er intet som det bliv født, dermed ville det være forkert bare at give et nummer så folk selv kan regne ud, man skal jo nok måle dem hvis det endeligt skulle være.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
070 skrev: De tidlige 351 W 4V toppe (69-70) har 60,4 cm². 65-67 289 toppe har 54,5 cm². Dvs. hvis 351W 4V toppe sættes på en 289 sænkes kompressionen med ca. 1.
Tilbage i firserne kørte jeg lidt dragracing med en 65 Mustang med en lettere modificeret 72 302 og aut. Den gik lav 14 sek. På et tidspunkt monterede jeg 69 351W 4V toppe, og det blev den hverken hurtige eller langsommere af. Endda på trods af at 302 toppene havde lidt større kamre end 351W toppene. Toppene jeg monterede havde 1,94" og 1,6" ventiler. Så jeg tvivler på at man får den store effekt af 351W 4V toppe på en 289. Tror mere de komme til sin ret på en 351W eller større motor.
Lige nu er jeg ved at lave en kopi af en 289 Hipo til min 66 fastback. Den motor bliver monteret med 65 289 toppe, netop for at holde kompressionen på ca. 10,5:1. Det betyder så nok at jeg bliver nødt til at køre på 100 oktan (V-Power eller lign.), men det giver hestekræfter med høj kompression.
Nemlig! Derfor nævnte jeg 302 4v toppene som har et kammer på 53,5 og som udgangspunkt har større ventiler. For øvrigt havde tidlige HiPo et kammer på kun 49,2!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Du skriver at du kørte ræs med en 302 fra 72, du for nok ikke dårligere stempler end i de år der. Sætter man så samtidigt større kamrer toppe på så er det jo den forkerte vej.
Du er ved at lave en Hipo motor. Så ved du jo nok at den eneste forskel der er på toppene på de tre forskellige 289 er skru ind studse på Hipoen, altså er der kun stemplerne tilbage til at lave forskel på kompressionen, så det kommer jo an på hvilke stempler man putter i motoren på hvilken kompression man ender på.
Jeg har selv haft lavet et hav af motorer også 289 med 351w toppe, og ved at 351w toppene yder langt bedre end almindelige 289 toppe. Men det kommer jo an på hvordan man laver motoren og hvad man vil med den. Men der er ingen tvivl om at 351w toppe flower langt bedre end 289 toppe, især når de er portet og sat bedre størrelse ventiler i. Og det er ikke noget jeg påstår, det står sort på hvidt i div bøger.
At påstå 351w toppe ikke er bedre end 289 er det samme som at påstå at alu-toppe ikke er bedre. Da alle alu-toppe er bygget over 351w toppe (med næsten samme eller større kamre i), og alle som har bygget sådan en motor ved at de giver 40-100 hk mere, alt efter hvad der ellers er i motoren. Det har jeg skam også bevis for.
Håber det giver dig lidt svar på dine påstande. Når alt kommer til alt så kan man bygge en motor på mange måder, og få alt muligt ud af den.
Hvis du ikke vil købe mine toppe er det fint med mig, jeg skal ikke sælge dem, måske der er nogen som kunne få glæde af dem, ellers bruger jeg dem selv, og vil med glæde køre fra din Hipo.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hej Bent.
Er ked af at skuffe dig, men Hipo toppe er helt magen til almindelige 289 toppe i forbrændnings kamret, tror du har læst det du påstår i en gammel bog som ikke havde de rigtige data, eller har du målt det på et topstykke. Jeg har selv målt det på 3 stykker, alle var magen til et almindeligt 289 topstykke, tror du mig ikke så prøv at søge på det, alle blade i USA har haft undersøgt dette i de sidste 10 år eller mere. Eneste forskel er skru-ind studse. Hvilket mine toppe også har.
Jeg har selv et sæt 302 4v toppe til at ligge lige ved siden af mine 351w toppe, og ved bare at se på dem kan man se at de ikke har en chance for at yde det samme som 351w topstykkerne. Ja de har større ventiler end et almindeligt sæt 289, men det er jo ikke sådan et sæt jeg har til salg. En J-kode 302 er født med 235 hk og mine er født med 290 hk som standard (det siger jo et eller andet om flowet ikke), hvilket mine jo ikke er, så igen du sammenligner æbler og appelsiner.
Jeg er ked af jeg ikke kan give dig ret, men jeg har altså bygget small-blocks siden mor var dreng, og jeg er rimeligt godt med det tekniske, da det har været min levevej.
Igen, det har ikke den store betydning hvor store forbrændnings kamrer der er, så længe man laver det hele så det passer sammen, det kan gøres på mange måder alt efter hvilken udgangspunkt man har. Husk der er forskel på at bygge en motor og bare skrue en sammen.
Hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der også noget du ikke ved. Prøv at give dig tid til at søge på HiPo toppe. Så vil du finde at der forskel om de er tidlige (49.2cc) eller efter ca. mid '64 (54.5cc).
Den tidlige type blev brugt i Cobra med 289 motor. De er sjældne og temmelig dyre, så jeg gætter på at du aldrig har haft et par. Dem der har haft dem liggende side om side skriver at det er tydeligt at se at udformning af forbrændingskammer er forskelligt. Tidlige har cast nummer C3OE-? og C4OE-B. De sene har alle cast C5OE-A.
Hilsen Bent
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Hvad er forskellen på de toppe du har også 5025 alu. toppe Edelbrock ?
De ligner meget hinanden
Vh. Chr.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rear wheel drive..Period
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
De ligner meget hinanden
Vh. Chr.
Ja de ligner hinanden, Næsten alle alu-toppe er lavet efter 351w toppe.
Dem du henviser til har dog et nr større ventiler end dem jeg sælger, og et andet udformning af forbrændings kamret og er selvfølgelig lavet af alu, med de fordele og ulemper det giver.
Det gode ved jern toppe er at det er lovligt at sætte dem på, og er man helt tosset med hvordan man gjorde tingene dengang da bilerne var nye er dette vejen frem. Om man skal vælge det ene eller andet skal jeg ikke bestemme. Som sagt er der fordele og ulemper ved det hele.
Hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Hvis nu man tog de toppe du har,
hvilken knast ville du anbefale man evt. kunne bruge til dem ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis det er tilfældet....så har jeg første hånds billeder af samling, knast, m.m. plus dyno.
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Yderliger 59 hk ved brug af Le Mans mekanisk knast C7FE-6250-A. Dette gælder selvfølgelig kun med aluindsug og Holley C8AZ-9510-AD
som i øvrigt giver 31 hk......
Fornuftig læsning for dem der har lidt interesse i sådan venner...
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nej de kommer fra en hvid 66 Hardtop, før det en 69 sportback hvor der var monteret weber på dem.
Men det kunne jo være skægt at se den video på rullefelt, hvis du kan så sæt den bare op her, nu hvor vi nørder godt i det.
Det gør det jo kun sjovere. Måske nogen kunne lære af det.
Hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
men en 289 med 11:1 pop-up, Crane 280 fireball knast, 1969-351W screw-in studs,
guide plates og rulle vipper, godt portet kanaler, small-block chevy ventiler1.94+1.60, 351C fjederer,
org. dual point strømfordeler, dobbeltruller forkammerkæde, 1 5/8 Hedman headers,
alu indsug 2x4bbl- 2xEdelbrock 500 cfm. = 288hk/6100rpm på rullefelt.
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Når man nu ved af ren og skær erfaring, at en 289 4v laver fra 150 til 180 hk på rullefelt, når de kører godt. Så er 100 til 140 hk mere ikke dårligt.
Det er det fede ved vores biler, at der har været prøvet det meste med vores motorer, man kan bare slå det meste op og resten kan man få bl.a herinde.
Tror mine toppe er magen til dem du snakker om, langt hen af vejen.
Det var nok måden at lave dem på da man ikke havde meget andet at gøre med.
Mine toppe har 3/8" studs, samme ventiler, og også portet dog ikke så meget.
Var monteret på en 289er med pop-up stempler Edelbrock RPM knast og insug med en enkelt karburator 600 cfm, og noget godt tændings anlæg.
Den kørte fint, men manglede noget gearing hvis den rigtigt skulle flytte sig. Men det kommer jo an på hvad man vil med sin bil.
Fedt med noget indput (tak for det), lad os da bare nørde noget mere i gammeldags tuning, som ikke er meget anderledes end det man gør i dag. Er der andre der har gode historier om deres eller andres setop, kom med det.
Hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
162 skrev: Alle der har læst Fords hipo modifications, ved at et sæt 1969/70 - 351w toppe på en 289/302, med pop-up stempler, får op til 32 hk ekstra.
Yderliger 59 hk ved brug af Le Mans mekanisk knast C7FE-6250-A. Dette gælder selvfølgelig kun med aluindsug og Holley C8AZ-9510-AD
som i øvrigt giver 31 hk......
Fornuftig læsning for dem der har lidt interesse i sådan venner...
Lyder spændende Tommy, og lyder som om du har læst en del.
Ved du hvor jeg kan læse mig lidt til viden omkring mit setup?
390 fe med andre toppe, knast og indsug. Og hvor skal jeg finde informationer om hvilke toppe jeg har osv?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der er flere bøger som er et "must have" hvis du roder med FE.
Her er et lille udbud, som er gode at have: Den første er absolut en bibel ang. kombination af toppe, indsug, headers m.m.
Det gode ved denne bog, alle ting er dyno testet dvs. fuld dokumentation intet gætværk.
Du skal lige fjerne den lille bindesteg foran linket. ellers virker det ikke...
-https://www.ebay.com/itm/The-Great-FE-Intake-Comparo-Ford-390-427-428-Intake-Manifold-Performance/113367167619?hash=item1a6535b283:g:xdwAAOSwPCVX5HYE:rk:1:pf:0
-https://www.ebay.com/itm/Ford-FE-Engines-428-427-410-406-390-360-How-to-Rebuild-Manual-Book-SA352/382509833270?epid=5020494755&hash=item590f5cdc36:g:0eUAAOSwXqZbPrrA:rk:15:pf:0
-https://www.ebay.com/itm/Ford-FE-Engines-428-427-410-406-390-360-How-to-Rebuild-Manual-Book-SA352/382509833270?epid=5020494755&hash=item590f5cdc36:g:0eUAAOSwXqZbPrrA:rk:15:pf:0
-https://www.ebay.com/itm/390-406-427-428-FORD-HIGH-PERFORMANCE-PARTS-MANUAL/160823943618?hash=item2571daa1c2:g:fVoAAMXQvTlRiG7V:rk:4:pf:0
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen